Agregát na výrobu lehké pěny

ALP 100 U-E Turbon

Technické údaje

Hmotnost agregátu: 70 kg
Jmenovitý výkon lehké pěny: 100 m3.min-1 
Výkon motoru: 2,2 kW 
Celková délka: 30 mm
Celková šířka: 20 mm
C
elková výška: 80 mm

Popis

 

Původní pohon spalovacím motorem byl z důvodu jeho nefunkčnosti a nespolehlivosti při provozu nahrazen elektromotorem. Úprava byla provedena členy sboru svépomocí v roce 2000. Pohon pomocí elektromotoru, který pohání ventilátor, Ventilátor vytváří proud vzduchu, který je vháněn na trysky se směsí vody a pěnidla na napěňovací síto. Pěna je dopravována na místo pomocí igelitového rukávu.

 

Výkon agregátu je 100 m3/min lehké pěny

K pohonu agregátu je použit asynchronní třífázový patkový elektromotor s měděným vinutím bez možnosti regulace otáček.  Otáčky elektromotoru 2840 min-1. Přívodní napětí 400 V, jmenovitý výkon 2,2 kW, proud fáze 4,6 A. Průměr hřídele je 24 mm, točivý moment 7,4 Nm. Hmotnost elektromotoru 21 kg. Délka elektromotoru je 365 mm, šířka 175 mm, výška včetně svorkovnice 235 mm. Přepínač sledu fází je součástí hlavního elektrického vypínače.

Pohon ventilátoru je za pomoci klínového řemenu s převodovým poměrem 1,5. Průměr ventilátoru je mm, počet otáček 4300 min-1. Dopravní polyetylénová hadice o průměru ø 1145 mm, délka do 30 metrů (prakticky od 5 metrů), doprava pěny do výšky 15 metrů pod úhlem 45⁰, průtok vody je 225 l.min-1 při tlaku 0,25 MPa, používané přimíšení 3,5 %.

Lehká pěna se používá k objemovému hašení na těžko přístupných místech s číslem napěnění větším než 200 (nízké vazníkové dřevěné konstrukce střech, kabelové kanály atp.,). Číslo napěnění udává, že z 1 litru směsi vody s pěnidlem se utvoří dané množství pěny (např. číslo 200 udává, že z 1 litru roztoku se vytvoří 200 litrů lehké pěny tedy směsi roztoku a vzduchu).

Byl použit jednoválcový, vzduchem chlazený dvoudobý motor z mopedu Jawa 207.500 (Babetta). Zdvihový objem motoru 49 cm3, výkon 1,32 kW, vrtání válce 39 mm, zdvih pístu 41 mm, kompresní poměr 1: 7,5, maximální otáčky 4500 min-1. Spojka automatická, suchá, odstředivá. Převodovka v monobloku jednostupňová. Bezkontaktní polovodičové zapalování, světelné cívky alternátoru nebyly využívány.