PS 10

Přenosná motorová stříkačka

Technické údaje

hmotnost: 200 kg

jmenovitý průtok vody: 1000 l.min-1 

výkon motoru: 22 kW 

průměr sacího hrdla: 110 mm

průměr výtlačného hrdla: 2 x 75 mm

celková délka: 1050 mm

celková šířka: 640 mm

celková výška: 950 mm

 

Popis

Čerpadlo tvoří s motorem nedílný celek uložený na nosítkách s vysouvacími držadly. Nosítka, čerpadlo a nádrž jsou původní konstrukce, motor je vyměněn za pozdější český výrobek THZ. Rok přestavby není znám.
Stříkačka je smontována z těchto hlavních částí – motoru, čerpadla, nosítek a palivové nádrže. Stříkačku bylo možno dopravovat v jednonápravovém lehkém nebo těžkém přívěsu pro PS 8 nebo v dopravním voze se stříkačkou DVS 8 Tatra 805 nebo v automobilové stříkačce Praga AS 16.

Motor typu SM 31 je dvoutaktní dvouválec. Hlava  a blok motoru jsou odlity ze šedé litiny. Kompresní prostor je půlkruhový. Písty jsou vyrobeny z lehké slitiny a mají tři těsnící kroužky. Pohon magneta je zabezpečen pomocí ozubených kol se šikmým ozubením umístěným na skříni rozvodu, na které je také současně připevněno pákové startovací zařízení. Do roku 1955 se montovala magnetka THZ-SZ2 s odstředivým regulátorem předstihu. Chlazení motoru pomocí přímo čerpané kapaliny. Ovládá se pomocí rozváděcího kohoutu přímo na plášti čerpadla. Použitá plynová vývěva je na spálené plyny a je upevněna k hlavě motoru. Je složena z expanzní komory, ejektorového nástavce a uzavírací klapky výfuku.

Čerpadlo typu S 2008 Karl Ochsner & Sohn, Bielitz (nyní Bielsko-Biała Polsko). Čerpadlo vyrobeno pravděpodobně za 2. světové války, rok výroby není znám je odstředivé dvoustupňové, vyrobené ze slitiny hliníku. Na horním plášti čerpadla jsou dva ventily se zpětnou klapkou a pevnými spojkami 75. Na víku čerpadla je závit Rd 130 x ¼“ pro připojení savice 110. Pro odvodnění je v tělese čerpadla vypouštěcí kohout, pro jeho nouzové zavodnění nálevka s uzávěrem. Na čerpadle jsou pro kontrolu tlaku upevněn manometr a vakuomanometr. 

Objem nádrže 30 litrů. Spotřeba paliva cca 14,5 l.hod-1