Tísňové volání
Poslední aktualizace: 23.4.2022
Čísla tísňového volání jsou bezplatná. V České republice fungují pro tísňová volání tato telefonní čísla:
150
HASIČI
155
ZÁCHRANNÁ SLUŽBA
158
POLICIE ČR
112
JEDNOTKÁ EVROPSKÁ LINKA TÍSŇOVÉHO VOLÁNÍ
156
MĚSTSKÁ / OBECNÍ POLICIE
Kdy volat na tísňovou linku?
Tísňovou linku lze využívat pro ohlášení ohrožení životů, zdraví a majetku nebo v situacích kdy je nutný zásah složek IZS. Tísňovou linku můžete využít při jakékoliv tísňové situaci, např. v těchto případech:
Na tísňovou linku VOLEJTE, když
- vznikne požár, vidíte plameny nebo velký kouř
- je třeba vyprostit osoby (z havarovaného auta nebo z budov)
- je třeba odklidit spadlý strom
- jste svědkem vážné dopravní nehody, kde je třeba zásah složek IZS (zranění osob, únik provozních kapalin…)
- naleznete zraněnou osobu
- jste svědkem pokusu o sebevraždu
- jste svědkem výtržností (rvačka, výtržnost, násilné jednání)
- došlo ke krádeži
- někdo poškozuje váš majetek
- chcete policii oznámit poznatky k vyšetřování trestných činů
Tísňovou linku lze využít v jakémkoli stavu nouze!
Na tísňovou linku NEVOLEJTE, když
- chcete oznámit smyšlenou neexistující událost
- si chcete vyzkoušet jestli tísňová linka funguje
- máte dotaz, který není vhodný pro tísňovou linku (zjistit přesný čas, telefonní čísla, čas odjezdů veřejné dopravy…)
- když stojíte v koloně a chcete zjistit co se děje
Zneužití tísňového volání je trestným činem!
Podklady: SDH Říčany, HZS ČR
Jak volat na tísňovou linku?
Pokud budete potřebovat na tísňovou linku budou se vám hodit následující rady:
V případě, že je třeba asistence více složek (např. složité dopravní nehody) nebo si nejste jisti, kterou složku kontaktovat, volejte jednotné evropské číslo tísňového volání 112.
Čím se řídit při volání:
- Zachovejte klid.
- Najděte si bezpečné místo, odkud můžete telefonovat na linku tísňového volání.
- Vyčkejte přihlášení operátora.
- Jestliže se Vám ozve jiná složka, než jste volali, nezavěšujte. Je možné, že jste omylem zavolali jiné číslo – např. 155 místo 150. Buď budete přepojeni na správné dispečerské pracoviště, nebo Váš požadavek bude zaznamenán dispečerem a ihned předán příslušné složce.
- Stručně a jasně popište situaci, ve které se nacházíte. Zejména uveďte:
- Vaše jméno a příjmení,
- číslo telefonu, ze kterého voláte,
- co se stalo,
- kdy se událost stala, nebo zda se právě děje,
- kolik osob potřebuje pomoc,
Často se stává, že více volajících ohlašuje stejnou událost. Proto se může stát, že Vás operátor požádá pouze o poskytnutí dodatečných informací nebo upřesnění informací o události a ukončí hovor. Operátor tímto způsobem zabraňuje zbytečnému opakování stejných informací a uvolňuje tísňovou linku pro další tísňové hovory.
- Uveďte, kde je pomoc vyžadována – pokud možno úplnou adresu. Pokud je to potřeba, popište nejvhodnější cestu k tomuto místu. Pokud se událost stala na jiném místě, než ze kterého voláte, uveďte tuto skutečnost.
- Upozorněte operátora na potenciální nebezpečí, která se na místě nacházejí (např. nebezpečí výbuchu, nebezpečné látky apod.) a na komplikace v dojezdové trase – neprůjezdná cesta aj.
- Podle požadavku dispečera uveďte další potřebné údaje. Stručně a jasně odpovězte na všechny jeho otázky. Spolupracujte s operátorem.
- Postupujte podle pokynů a rad operátora.
- Nezavěšujte, dokud Vás k tomu operátor nevyzve.
- Ponechejte si telefonní linku volnou pro možnou další komunikaci. Operátor Vás může kontaktovat za účelem zjištění dalších informací nebo poskytnutí dalších rad.
- Pokud se situace na místě změní (zhorší nebo zlepší), zavolejte znovu na tísňovou linku a podejte o tom zprávu.
Zdroj: HZS ČR
