Soutěžní požární stříkačka

PS 12 R1

Technické údaje

hmotnost stříkačky pohotovostní: 206 kg

jmenovitý průtok vody: 1200 l.min-1 

výkon motoru: 26 kW 

průměr sacího hrdla: 110 mm

průměr výtlačného hrdla: 2 x 75 mm

celková délka: 986 mm

celková šířka: 605 mm

celková výška: 824 mm

 

Popis

Přenosná motorová stříkačka PS 12 R1 je samostatný čerpací agregát, který je uložený v rámu s otočnými rukojeťmi na přenášení. Čtyři hasiči ji přenesou ke zdroji vody, který je pro vozidla nedostupný. Stříkačka je smontována z těchto hlavních částí – motoru, čerpadla, rozdělovače, vývěvy, nosítek, palivové nádrže, přístrojové desky a elektrického příslušenství. Stříkačku je možno dopravovat v jednonápravovém přívěsu pro PS 12 R1 nebo v dopravním automobilu Avia 31.

 

Motor

K pohonu čerpadla se používá upravený motor Škoda 776 (z vozidla Škoda 1203). Jedná se zážehový karburátorový, čtyřdobý vodou chlazený motor s rozvodem OHV. Blok motoru je odlitek zhotovený ze slitiny hliníku, odnímatelná hlava je ze šedé litiny. Vana na motorový olej je vylisována z ocelového plechu a je upravena pro průběžné chlazení motorového oleje čerpanou kapalinou. Písty motoru jsou z hliníkové slitiny se dvěma těsnícími kroužky a jedním polo stíracím. Mazání motoru je tlakové se zubovým olejovým čerpadlem a s plno průtokovým čističem oleje. Chlazení motoru je nepřímé – dvouokruhové.  I. Chladící okruh tvoří výměník tepla, který je připojen na těleso skříně vodního čerpadla motoru. Je naplněn nízko tuhnoucí směsí do –20o C. II. chladící okruh tvoří čistič se sítkem napojený na tlakovou část skříně čerpadla, uzavírací kohout, upravené víko olejové vany, spojovací potrubí, lamelový výměník a zpětné potrubí připojené na sací víko čerpadla. Pro přípravu spalovací směsi je použit spádový karburátor Jikov 32 SEDR. Palivové čerpadlo s čističem paliva je uloženo na krytu rozvodových kol. Čistič vzduchu je s papírovou vložkou a tvoří zároveň tlumič sání. Na motoru lze použít buď klasické bateriové zapalování při doplnění agregátu automobilovou baterií, magnetové zapalování PAL PMK nebo zapalování SCINTILLA VERTEX se zapalovacími svíčkami PAL N7Y. Natáčení motoru pomocí roztáčecí kliky.

Čerpadlo

Čerpadlo je jednostupňové odstředivé, vyrobené převážně z hliníkové slitiny s přímým náhonem od motoru. Těsnění hřídele čerpadla je z kroužků lojové šňůry s ucpávkovou hmotou. Na tělese čerpadla je rozváděč se zpětnou klapkou a dvěmi kulovými kohouty s pevnými spojkami 75. Na víku čerpadla je závit Rd 130 x ¼“ pro připojení savice 110. Pro odvodnění jsou v tělese čerpadla vypouštěcí kohouty, pro jeho nouzové zavodnění nálevka s uzávěrem.

Plynová vývěva

Slouží k zavodnění čerpadla při čerpání z vodního zdroje. Tvoří ji vlastní těleso vývěvy, rozváděcí kohout a spojovací potrubí. Použitá vývěva pracuje na principu plynového ejektoru na výfukové plyny.

Nosítka

Nosítka jsou z ocelových trubek a tvoří ochranný rám agregátu. Na přenášení stříkačky jsou použity otočné rukojeti.

Palivová nádrž

Je svařená ze dvou ocelových výlisků. Objem nádrže 23 litrů. Spotřeba paliva cca 9 l.hod-1.

Přístrojová deska

Obsahuje manometr, manovakuometr, tlakoměr mazacího oleje, teploměr chladící kapaliny motoru, přepínač světel, zkratovací tlačítka, zásuvku přídavného osvětlení a těleso osvětlení přístrojové desky.

Elektrické příslušenství

Se skládá z alternátoru 14 V/42 A s regulátorem napětí PAL 12 V–150 W a přídavného světlometu. Zvláštní příslušenstvím je dodatečná montáž elektrického startéru, akumulátorové baterie a použití automobilového zapalování s rozdělovačem s odstředivou a podtlakovou regulací.